Fitness


„Šport a zdravý životný štýl“

Sú proteíny pre športovcov naozaj potrebné?

V tomto článku si povieme viac o proteínoch - čo vlastne proteíny sú, aký vplyv majú na telo pri športovaní a či je naozaj nutné ich užívať. Poďme teda na to.

Čo je proteín a na čo slúži

Slovo proteín je v skutočnosti ekvivalentom slova bielkovina. Ide o základnú živinu, ktorá spolu so sacharidmi a tukmi dodáva telu energiu. Je dôležitým zdrojom aminokyselín, ktoré v tele zabezpečujú dusíkovú rovnováhu a pozitívne vplývajú na rast a regeneráciu svalov. Majú však aj ďalšie funkcie:

• podporujú dobré fungovanie imunitného systému

• udržiavajú hormonálnu rovnováhu

• regulujú hydratáciu tela

• chránia svalovú hmotu počas diét

• udržiavajú správne pH krvi

• sú zdrojom energie pri nedostatku sacharidov

Proteíny pre rast a regeneráciu svalov

Svalové tkanivo sa v ľudskom tele prirodzene obnovuje a nahrádza novým. Pri intenzívnom športovom tréningu však prichádza v svaloch k strate glykogénu, následkom čoho sa svaly vyčerpajú a „poškodia“. Aby ich telo dokázalo čo najrýchlejšie opraviť a zároveň maximalizovať rast svalovej hmoty, potrebuje dostatočnú rovnováhu dusíka. Tú zabezpečujú práve aminokyseliny obsiahnuté v bielkovinách (proteín). Pri nedostatočnom príjme bielkovín by telo začalo využívať bielkoviny zo svalov, čo by viedlo nie len k strate svalovej hmoty, ale mohlo by to ohroziť aj ďalšie funkcie, napr. reguláciu hormónov či správne pH krvi. Zvýšený príjem bielkovín je preto pre športovcov s pravidelným tréningom veľmi dôležitý. Pri zvýšenej športovej záťaži však nesmieme zabúdať rozlišovať treba tiež v tom, či chceme svaly nabrať, alebo udržiavať. Rast svalov je na dusíkovú rovnováhu náročnejší a prirodzene vyžaduje vyšší príjem proteínov.

Aké množstvo je ideálne?

Odporúčania pre denný príjem bielkovín sa rôznia. Orientačne však môžeme pre dospelého človeka počítať cca 1gr bielkovín na 1kg telesnej váhy. To znamená, že ak ste 80 kilový muž, mali by ste za deň prijať minimálne 80g bielkovín. Je však samozrejmé, že so športovaním potreba bielkovín narastá a tak sa môže pohybovať aj nad 2gr na kilo telesnej váhy.

Proteíny v strave, či ako doplnky výživy?

Proteíny môžete prirodzene nájsť aj v strave. K jedlám s ich vysokým obsahom patria: vajcia, syry, mlieko, hydina, morské plody, ryby, hovädzie mäso, bravčové mäso, jahňacie mäso, teľacie mäso, sója, orechy a strukoviny. Získavanie dostatočného množstva proteínu zo stravy je však náročné finančne i časovo a zahŕňa nutnosť neustálej kontroly toho čo ste zjedli. Navyše mäso, orechy ani morské plody nepatria práve do kategórie „lacné“. Proteínové doplnky výživy sú pri športovaní preto veľmi výhodnou alternatívou – ich príprava je extrémne rýchla a nenáročná. Proteínový prášok iba rozmiešate vo vode a vypijete. Môžete si ho vziať kdekoľvek so sebou a vypiť vtedy, keď potrebujete. Je navyše veľmi lacným zdrojom bielkovín. Ak ho porovnáte napríklad s mäsom, pre získanie 20g bielkovín by ste museli zjesť 100g kuracieho mäsa. Proteínového prášku pritom stačí pre dosiahnutie rovnakého množstva bielkovín iba cca 25g.

Šport a proteíny

Už vieš čo ťa dostane do formy?