Zdravie


„Zdravie máš len jedno“

Zdravý pitný režim má svoje pravidlá

O tom, že telo potrebuje dostatok tekutín, všetci vedia, ale na pitný režim sa väčšinou sústredíme až v lete. Ľudské telo pritom potrebuje pravidelný prísun tekutín počas celého roka, a najmä v čase, keď sa po zime zbavuje nahromadených škodlivín, ktoré sa v ňom usadili vinou nezdravého stravovania.

Čo treba piť?

Naše telo je asi z dvoch tretín zložené z vody. Cirkuluje všade, v každučkej bunke aj v priestoroch medzi nimi. Na to, aby telo fungovalo ako má, musí mať dostatok vody. Tá však z tela odchádza močením, cez kožu aj dýchaním a my musíme jej hladinu stále dopĺňať. Okrem vody sú vhodné aj niektoré iné napoje, najmä minerálky, bylinkové čaje a prírodné ovocné šťavy. Pri zvýšenej telesnej námahe je vhodné piť sýtené minerálky, ktoré sa vstrebávajú do organizmu rýchlejšie. Pri obvyklej záťaži organizmu sú však lepšie vody s nižšou mineralizáciou, ktoré sa označujú ako pramenité vody. Liečivé minerálne vody síce liečia určité choroby, ale obsahujú až priveľa minerálov, a preto nie sú vhodné na každodenné pitie. Ak ste na ne zvyknutí, mali by ste ich aspoň striedať. Podobne to platí aj pri čajoch. Každá bylinka má svoje liečivé účinky a nie je vhodné dlhodobo každý deň užívať jednu a tú istú. Čaj by sme mali zmeniť tak raz za dva týždne.

Koľko treba piť?

Traduje sa, že človek má vypiť asi dva až dva a pol litra tekutín denne. Každé telo je však inak stavané a ak to chceme vedieť presnejšie, musíme si to rozrátať podľa našej hmotnosti: každých 10 kilogramov nášho tela treba zásobiť dvoma až štyrmi decilitrami vody. Časť z tejto dávky môžeme nahradiť iným nápojom, ale za tekutinu sa určite nepovažuje káva ani zapražená polievka. Deti aj starší ľudia majú znížený pocit smädu. Mali by preto piť uvedomele - za deti to však musia riešiť ich rodičia. Nech platí heslo: piť je viac ako jesť. Pokojne sa môžeme napiť pred jedlom aj počas neho. Deťom treba dať piť vždy, keď si pýtajú, ale okrem toho aj v pravidelných intervaloch počas dňa, radšej častejšie a v menších dávkach. Deti strácajú tekutiny pomerne rýchlo a ich metabolizmus je v porovnaní s dospelým človekom rýchlejší, preto je aj citlivejší na nedostatok tekutín. Ak dieťa málo pije, môže dôjsť až k nezvratnému poškodeniu cievneho systému a metabolizmu. Dospievajúci, ktorí výdatne športujú, by mali telo zasýtiť okrem stolových a pramenitých vôd a minerálok aj špecialnymi nápojmi, ktoré majú osobitné zloženie minerálov a živín. Seniori by mali vypiť denne aspoň 1,5 - 2 litre tekutín, ak nemajú vážne zdravotné obmedzenia. O vhodnosti jednotlivých nápojov by sa však mali poradiť so svojim lekárom. Minerálne vody obsahujú okrem liečivých prvkov aj množstvo solí a pri niektorých diagnózach (ochorenia srdca) alebo v konbinácii s určitými liekmi nemusia byť vhodné.

Kedy treba piť?

Príjem tekutín by mal byť rozložený počas dňa rovnomerne. Prakticky to znamená, že do 12. hodiny na obed by sme mali vypiť aspoň jeden liter a počas zvyšku dňa ešte liter a pol. Dobré je začínať aj končiť deň jedným či dvoma pohármi čistej vody.

Pitný režim